Vroeger: je geeft een feest en je wilt je gasten wat lekkers te eten aanbieden. Je zoekt een cateraar. Die vind je door: via via, gouden gids, slagerij op de hoek. De keuze is snel gemaakt.
Nu: je geeft een feest en je wilt je gasten wat lekkers te eten aanbieden. Je typt in Google “catering” en krijgt ontelbaar veel soorten en mogelijkheden. Hoe maak je hier een keuze uit? En is het allemaal wel te vertrouwen?
Vaak gaat het goed, maar er zijn ook diverse verhalen en slechte ervaringen met cateraars. Ze komen hun afspraken niet na, bellen vlak van te voren af, komen helemaal niet opdagen of brengen iets anders dan besteld is.
Dit artikel gaat erover hoe je kunt voorkomen dat je een onbetrouwbare cateraar in de arm neemt. Hoe vind ik betrouwbare catering op het internet?
Aanleiding en reden voor je feest
De aanleiding voor je feest is meestal helder: je viert je verjaardag, een huwelijk, een bedrijfsfeest, een kerstfeest, enz.
Echter, de reden dat je een feest geeft kan verschillen. Zo kan het zijn dat je je vrienden en familie graag wilt verwennen. Of je hebt geen zin om zelf de hele dag in de keuken te staan. Misschien wil je indruk maken op je vrienden. Wellicht ben je bezorgd om de voedselveiligheid. Of je wil je status bevestigen met hele luxe hapjes.
Allemaal achterliggende redenen die medebepalend zijn voor hetgeen je nodig hebt van een cateraar.
Bedenk wat je nodig hebt
Als je een feest geeft en op zoek gaat naar een cateraar, bedenk je als eerste wat je allemaal nodig hebt en wat niet. Afhankelijk van het soort feest ga je stap voor stap na wat je allemaal nodig hebt van een feest-cateraar.
Een lijst die je op weg kan helpen:
- Wat is je budget
- Waar houd je het feest
- Hoeveel mensen nodig je uit
- Luxe of eenvoudig
- Servies en glaswerk
- Koeling
- Drank, Bar
- Eet- en buffettafels
- Bediening
- Allergenenlijst
- Aankleding
Bekijk en bespreek wat een cateraar voor je kan doen en welke kosten dat met zich meebrengt
Mond-op-mondreclame
Er gaat niets boven ervaringen en advies van vrienden, collega’s, familie en bekenden. Vraag mensen om je heen of zij een goede cateraar weten. Wie was de cateraar op de laatste bruiloft met die heerlijke hapjes? Bel het bruidspaar op en vraag ernaar. Durf ook rustig te vragen naar slechte ervaringen.
Uiteraard gaat het ook wel eens mis. Je volgt het advies van een ander op en denkt: tjonge, dit is helemaal niet zo geweldig. Smaken en meningen verschillen natuurlijk
Wordt de cateraar door Google gewaardeerd?
Google wordt steeds slimmer en toont steeds relevantere resultaten van onze zoekopdrachten. De algoritmen van Google kijken naar de gebruiksvriendelijkheid van websites, snelheid van laden, kwaliteit van de inhoud, relevantie en nog veel meer factoren die er voor zorgen of een website in de top 20 van de zoekresultaten verschijnt.
Google neemt ook beoordelingen en reviews mee. Uiteindelijk is de kans dus groot dat de cateraar die je zoekt bij de eerste 20 zoekresultaten verschijnt. Let wel: dit hoeft niet persé het geval te zijn.
Als je niet de juiste zoektermen gebruikt, vind je niet wat je zoekt. Stel je geeft een feestje en wilt tapas bestellen voor 30 personen. Je typt in Google “tapas 30 personen”. In de zoekresultaten krijg je dan cateraars die op hun website expliciet hebben staan vanaf 30 personen te bezorgen. Alle andere cateraars die ook voor 30 personen cateren, maar dit niet met het getal 30 hebben vermeld, worden veel lager getoond.
In dit geval had “tapas bestellen” eventueel aangevuld met een plaatsnaam betere resultaten opgeleverd.
Bekijk de 4 soorten cateringwebsites
Als je via Google een cateraar zoekt, krijg je met de volgende soorten websites te maken:
Offerte-verzamel website
Sinds de opkomst van het internet, zijn er veel websites opgezet door slimme, commerciële ondernemers. Zij zagen dat er voor elke branche een markt is waar vraag en aanbod gekoppeld worden. Deze markt kan op het internet perfect worden vormgegeven m.b.v. een website waar vraag en aanbod elkaar vinden.
De eigenaren van deze zogenaamde offerte-verzamel websites verdienen hun geld door offerte-aanvragen van consumenten te verzamelen en deze aan te bieden aan cateraars die ervoor moeten betalen. De consument krijgt dan bijvoorbeeld 6 offertes en kan een keuze maken. Voorbeelden zijn cateringregelen.nl, bestel-service.nl, offertebank.nl.
Cateraars weten dat er dan vooral prijzen worden vergeleken, dus deelnemende cateraars gaan zo laag mogelijk in de prijs zitten. Indien de consument dan voor een cateraar kiest, verdient deze een stuk minder of hij gaat ergens beknibbelen op kwaliteit en/of kwantiteit. Als consument kom je dan vaak bedrogen uit: goedkoop is duurkoop.
Affiliate website of -platform
Een affiliate website is een website die opgezet is als marketingkanaal. Het werkt als volgt: een cateraar zet een website op waar ie zijn producten en diensten aanbiedt.
De cateraar biedt daarnaast via zijn website, het platform, andere digitale ondernemers de mogelijkheid om zijn producten en diensten te verkopen. De ondernemers zetten dan zelf een website op met de producten/diensten van de cateraar. Wanneer de consument op een product klikt, wordt ie doorgelinkt naar de website van de cateraar en ontvangt hiervoor een commissie.
Vooral grote, (inter-)nationale cateraars, zoals cateringaanhuis zetten in op deze marketing mogelijkheid. Nadeel van deze vorm is dat wanneer de consument vragen heeft, de digitale ondernemer niet de eigenaar van de diensten is en de vragen wellicht niet kan beantwoorden. Ook moeten de opbrengsten weer worden verdeeld tussen de cateraar en de affiliates (de ondernemers).
Boekingsplatform voor cateringdiensten
Websites zoals booking.com, fleurop.nl en uber.nl zijn boekingsplatformen. De ontwikkelaars van deze platformen zorgen ervoor dat ze zeer goed gevonden worden in Google. De consument kan binnen het platform kiezen uit meerdere producten en/of cateraars.
Cateraars die zelf geen tijd hebben om marketing te bedrijven of er geen kennis van hebben, kunnen zich aanmelden bij een boekingsplatform, zoals thuisbezorgd.nl. Ze profiteren van de marketing van het platform.
Voor de consument is dit een makkelijke manier om de producten en prijzen van vele cateraars te kunnen vergelijken. Weet wel dat de cateraar een (groot) deel van de omzet moet afstaan aan het boekingsplatform. Dus ook hier bestaat weer de kans dat de cateraar gaat nadenken hoe hij de gemiste omzet kan terugverdienen in kwaliteit of hoeveelheid.
Website van de cateraar zelf
De moderne cateraar weet wat de consument vraagt en anticipeert daarop met een goede website die helder en overzichtelijk de informatie aanbiedt die de consument zoekt.
Wanneer je als consument direct bij een cateraar, zoals El Mundo de las Tapas, bestelt of een offerte aanvraagt, weet je dat deze niets hoeft af te staan aan tussenpersonen of -websites. De communicatie verloopt direct met de cateraar zelf.
Lees betrouwbare online beoordelingen en reviews
Online beoordelingen van klanten zijn tegenwoordig zeer belangrijk. Wie heeft er wat bij een cateraar besteld en hoe is dat bevallen? Eigenlijk is dit de digitale vorm van mond-op-mondreclame.
Het is belangrijk dat de reviews betrouwbaar zijn. Het moet controleerbaar zijn dat het om echte mensen gaat. Het komt nog steeds voor dat een beoordeling door een medewerker van een bedrijf zelf wordt geschreven. Of er wordt een ander bedrijf ingehuurd om beoordelingen te schrijven.
Een betrouwbare cateraar heeft beoordelingen op bijvoorbeeld Google of Facebook. Je kunt dan zien dat het om echte mensen gaat met echte beoordelingen.
Ook bij online beoordelingen is het advies niet altijd van even grote waarde. Zo liet ooit een gast bij de beoordeling van zijn verblijf in een hotel weten dat ie het hotel niks vond, want er zat de hele tijd een vlieg op de kamer! Tja…
Maak afspraken over Leverbetrouwbaarheid en Flexibiliteit
Van belang is uiteraard dat je met de cateraar goede afspraken over het bezorgtijdstip kunt maken. Zeker wanneer je een draaiboek hebt gemaakt voor een bedrijfsfeest of bruiloft, wil je erop kunnen vertrouwen dat de cateraar op de juiste tijd komt.
Sommige cateraars geven een maximale tijd die ze kunnen afwijken van het tijdstip van leveren, bijvoorbeeld 15 minuten wegens onvoorziene omstandigheden.
Een goede planning helpt bij het organiseren van een feest. Van te voren vastleggen hoeveel personen er komen en waar het feest wordt gehouden. Vier je het feest thuis? Hoe laat begint het feest? Hoe laat gaan we eten? Wellicht is er zelfs een draaiboek.
In de praktijk blijkt dat er in de aanloop naar het feest toe toch het een en ander kan veranderen. Genodigden die afzeggen, een spreker die later komt, de feestlocatie die afbelt. Het kan allemaal.
Wat je dan verlangt van een cateraar is flexibiliteit. Tot wanneer kun je het definitieve aantal personen doorgeven? Wijzigingen in menu en wensen met betrekking tot allergenen zijn voor menig cateraar te ingewikkeld. Als klant ben je niet gebaat bij een starre houding van je cateraar.
Contactmogelijkheden en bereikbaarheid
Je wilt graag dat de cateraar aandacht voor je heeft, luistert naar je vragen en wensen. Welke manieren zijn er om met de cateraar in contact te komen? Is dit alleen via telefoon of kan het ook via mail, Google chat, Facebook, Linked in, Whatsapp? Hoe goed bereikbaar zijn ze? Wordt er opgenomen of snel teruggebeld? Hoe snel wordt er gereageerd op een email, een offerte aanvraag, of informatieverzoek?
Als dit te wensen over laat, kun je wellicht al je conclusies trekken over de leverbetrouwbaarheid.
Betrouwbare catering: een professionele website
Stel je loopt met je partner in een (onbekende) stad en besluit om uit te gaan eten. Je zoekt op de bonnefooi een restaurant. Je hoopt dat het eten goed is en dat het restaurant sfeervol is.
De eetgelegenheid moet gezelligheid uitstralen, of juist klasse, chique, of waar je voorkeur ook naar uitgaat. Je wilt in ieder geval niet dat het een vies of rommelig binnen is, want dat voorspelt niet veel goeds voor het eten.
Als je op het internet op zoek bent naar een cateraar, gelden dezelfde maatstaven. Een rommelige website waar je moet zoeken om hetgeen te vinden wat je wil bestellen, klik je al snel weg.
Natuurlijk, een gelikte website zegt lang niet alles. Een cateraar die zich focust op het eten, heeft geen kaas gegeten van website bouwen. Echter anno 2021 zoeken we nagenoeg alles op internet op. Als potentiële klant heb je dan weinig vertrouwen in een cateraar die z’n zaakjes online niet op orde heeft.
De website van een cateraar moet een bepaalde sfeer uitstralen. Een duidelijke website met een heldere structuur die zowel op de laptop, tablet als mobiel goed toont. Je vindt gemakkelijk wat ze te bieden hebben en hoe je meer informatie of een offerte kunt opvragen. De volgende vragen moeten met behulp van de website kunnen worden beantwoord:
- Biedt de website gedetailleerde informatie?
- Kun je veilig bestellen?
- Is er een open en transparant aanvraag- of bestelproces?
- Hoe lang bestaat de cateraar?
- Welke prijzen en bezorgkosten worden gehanteerd?
- Is voorproeven mogelijk?
Biedt de website gedetailleerde informatie?
Een goede cateraar geeft gedetailleerde informatie en uitleg over zichzelf, zijn producten en diensten en de werkwijze.
Welke diensten en producten worden er geleverd en hoe ziet dat eruit. Wie is de cateraar, wie werkt er, op welke lokatie(s) zitten ze? Zijn er afbeeldingen of filmpjes te zien van de hapjes? Kortom, kun je zien en lezen wat er precies geleverd wordt als je een bestelling doet?
Verder hoop je dat een website je genoeg informatie geeft, zodat je met vertrouwen een bestelling te durft te plaatsen. Een voorbeeld van uitgebreide informatie voorziening over tapas bestellen vind je hier.
Kun je veilig bestellen?
Als eerste is het belangrijk dat een website beveiligd is d.m.v. zogenaamde veiligheidsprotocollen. Dat kun je zien aan het gesloten slotje naast het internetadres.
Verder wil je geen vervelende advertenties die je iets anders willen verkopen. Ook popups waarin je gevraagd wordt je in te schrijven voor het een of ander wekken ergernis.
Tenslotte worden mensen moe van cookies. Je moet de hele tijd de cookiemeldingen wegklikken en daarnaast vaak ook nog nadenken welke je wilt toelaten en welke niet.
Is er een open en transparant aanvraag- of bestelproces?
Wanneer je een keuze gemaakt hebt, kijk dan goed hoe het proces van aanvragen en bestellen in elkaar steekt. Vragen die je daarbij helpen zijn:
- Wordt het proces duidelijk uitgelegd? Zijn alle stappen die tot een bestelling leiden helder?
- Hoe worden de diensten (het bezorgen van het eten, opbouwen van een buffet, ophalen van spullen, afwassen, transport, inzet personeel, etc.) en producten (het eten en drinken) geleverd?
- Hoe verloopt de betaling
- Welke voorwaarden zijn er en welke annuleringsvoorwaarden?
Je hebt tijdens het invullen van een aanvraagformulier geen zin in overbodige vragen zoals wat is uw telefoonnummer of zelfs impertinente vragen (‘wat is uw geboortedatum?’).
Soms heb je zelf nog vragen, zijn zaken niet helemaal duidelijk of je bent nog niet helemaal zeker van je aanvraag. Dan heb je behoefte aan snel contact. Belangrijk is dan hoe snel je de cateraar aan de telefoon te pakken krijgt of hoe snel ie op mail of chat reageert.
Hoe lang bestaat de cateraar?
Is het een cateraar die nog niet zo lang geleden begonnen is? Dan zal ie z’n uiterste best doen om goed te presteren? Of bestaat het cateringbedrijf al veel langer en kan het bogen op een lange lijst van goede prestaties?
Welke prijzen en bezorgkosten worden gehanteerd?
Uit onderzoek blijkt dat circa tweederde van de consumenten (hoge) bezorgkosten als een grote ergernis ervaart. Hetzelfde geldt voor administratiekosten of reserveringskosten.
Als je een prijs ziet voor een buffet, wordt die vaak per persoon weergegeven. Het wekt dan ergernis als achteraf nog kosten worden opgevoerd zoals eerder genoemde. Als klant denk je: dat zijn toch kosten die horen bij de bedrijfsvoering? Wat heb ik daarmee te maken? Je voelt je dan toch bedonderd.
Is voorproeven mogelijk?
Indien je catering bestelt voor een grotere groep, wil je zeker zijn dat het goed is. Voorproeven is dan een mogelijkheid om het eten te zien en te proeven. Daarbij moet wel worden gezegd dat lang niet alle cateraars deze mogelijkheid kunnen bieden.
Bijvoorbeeld wanneer een buffet vanaf 25 personen wordt aangeboden, is het voor de cateraar niet goed te doen om hetzelfde buffet voor 2 personen te bereiden en te presenteren. Dit is namelijk zeer kostbaar, daar alle inkopen moeten worden gedaan, koks moeten worden ingezet, het eten moet worden gebracht, etc..
Een cateraar die zijn kwaliteit al lang en breed bewezen heeft, zal je verwijzen naar de beoordelingen en reviews op internet. Een nieuwe cateraar kan dit niet en is wellicht eerder geneigd hierin te investeren en een voorproefje te bezorgen.
Voedselveiligheid: HACCP certificering en Covid-19
Een cateraar moet werken volgens de Hygiënecode HACCP om de veiligheid van het voedsel te waarborgen. Dit beheersproces moet ervoor zorgen dat er zo weinig mogelijk risico op besmetting is tijdens bereiding, opslag en transport van ingrediënten en voedingsproducten. De gezondheid van de consument staat centraal.
De coronacrisis heeft, hopelijk tijdelijk, een aantal zaken veranderd. De regels en maatregelen voor zowel cateraars als ook voor degenen die een feest geven, veranderen voortdurend.
Het voelt wel zo veilig als een cateraar kan aangeven welke voorzorgsmaatregelen hij treft om zo veilig mogelijk te cateren. Dan gaat het om de bereiding, om het gebruik van bestek, glazen en de maatregelen tijdens het eten.
Doordat de maatregelen voortdurend worden aangepast, is het voor een cateraar soms moeilijk om steeds weer zijn beleid hierop aan te passen. Als er niets op een website staat vermeld, vraag er dan naar. Uiteraard hopen we allemaal dat we binnenkort het virus onder controle hebben en we weer vrij en blij een feest kunnen vieren. Met een betrouwbare catering!